Acesta este cel mai mare pod suspendat din lume, recent inaugurat: are peste 10 kilometri lungime, șase benzi și permite trecerea trenurilor.

Suspendat

Această minune a ingineriei leagă orașele, reducând durata călătoriei de la peste o oră la doar 20 de minute, datorită designului său asimetric fără precedent.

Cel mai lung pod suspendat din lume a fost inaugurat marți în provincia Jiangsu, în estul Chinei, conectând orașele Changzhou și Taizhou. Această impresionantă lucrare de inginerie chineză bate mai multe recorduri mondiale și reduce drastic timpul de călătorie între cele două localități, de la peste o oră la doar 20 de minute.

Podul Changtai peste râul Yangtsé se întinde pe o lungime de 10,3 kilometri, cu o deschidere principală de 1.208 metri, devenind prima traversare a râului care integrează simultan o autostradă, un drum convențional și o linie feroviară interurbană într-o singură structură. Oficialii au subliniat că construcția sa, finalizată după șase ani de lucrări, va stimula în mod semnificativ creșterea regională.

Potrivit experților consultați, această megastructură reprezintă un salt calitativ în ingineria podurilor la nivel mondial. Investiția totală a proiectului a depășit 11 miliarde de euro, situându-se printre cele mai costisitoare lucrări de infrastructură dezvoltate în Asia în ultimul deceniu. Autoritățile chineze prevăd că volumul traficului va depăși 45.000 de vehicule pe zi până la sfârșitul anului 2025.

Caracteristici revoluționare ale designului asimetric

Una dintre cele mai distinctive caracteristici ale acestei structuri este tablierul inferior asimetric, care încorporează o cale ferată de mare viteză (200 km/h) pe o parte și o șosea convențională pe cealaltă. Această configurație reprezintă prima dată când se implementează o distribuție laterală a traficului pe un pod de mare anvergură, rupând cu schemele tradiționale de proiectare.

Șeful grupului de cercetători al China Railway Group, Qin Shunquan, principalul proiectant al podului, a explicat în martie 2023, în cadrul unei emisiuni a postului de televiziune de stat CCTV, provocarea inginerească pe care a reprezentat-o acest proiect. În mod tradițional, podurile își mențin echilibrul prin amplasarea căii ferate în centru, cu carosabilul împărțit pe ambele părți și traficul circulând în direcții opuse, deoarece sistemele feroviare cântăresc de obicei de aproximativ trei ori mai mult decât șoselele.

„Cu toate acestea, această configurație creează mari inconveniente”, a subliniat Qin. Pentru a se reîncorpora în rețeaua rutieră urbană, benzile trebuie să ocolească, trecând pe sub calea ferată și reunindu-se din nou, irosind astfel suprafețe mari de teren urban valoros. În plus, dacă benzile sunt separate, vehiculele de urgență nu pot pur și simplu să treacă pe cealaltă parte atunci când trebuie să intervină la un accident.

Pentru a menține echilibrul designului asimetric, Qin și echipa sa au ajustat tensiunea cablurilor de pe partea feroviară a podului, încercând să mențină platforma la nivel. Cu toate acestea, această soluție a deplasat structura către partea mai ușoară, dezaliniind linia centrală. În cele din urmă, au rezolvat problema calibrând forma fiecărui segment prefabricat al podului în timpul producției, permițând apoi platformei să se îndrepte în mod natural odată asamblată.

Inovații tehnologice și provocări constructive

Liderul proiectului, Zhong Aixiu, de la compania de stat China Communications Construction Company, a explicat presei chineze că provocările podului i-au obligat pe ingineri să inventeze propriile instrumente. Echipa a dezvoltat o macara turn ghidată prin satelit pentru a ridica cu precizie materialele deasupra turnurilor podului, conform surselor apropiate proiectului care au fost consultate de mass-media spaniolă interesată să studieze posibile aplicații ale acestor tehnologii în Spania.

Inginerii au construit, de asemenea, cea mai mare macara pentru tablouri de poduri din lume, capabilă să se deplaseze de-a lungul deschiderii și să poziționeze segmente masive cu precizie milimetrică. Li Zhen, șeful proiectului la fața locului pentru departamentul de transport din Jiangsu, a menționat că echipa a introdus, de asemenea, mai multe caracteristici unice, inclusiv o fundație proiectată pentru a rezista curenților puternici ai Yangtze.

Li a explicat că alte elemente inovatoare includ turnurile în formă de diamant fabricate din oțel și beton pentru o mai mare stabilitate, precum și îmbinări flexibile care se adaptează la schimbările de temperatură. Aceste soluții tehnice au stârnit un mare interes în rândul experților spanioli în inginerie civilă, care consideră că unele dintre aceste inovații ar putea fi aplicate în viitoare proiecte din Spania, adaptându-le la condițiile locale.

Acesta Este Cel Mai Mare Pod Suspendat Din Lume, Recent Inaugurat: Are Peste 10 Kilometri Lungime, Șase Benzi Și Permite Trecerea Trenurilor.

Contextul global al podurilor suspendate

Un pod suspendat are un tablier principal susținut de numeroase cabluri care se leagă de unul sau mai multe turnuri care suportă sarcina. Anteriorul deținător al recordului era Podul Russky din Vladivostok, Rusia, cu o lungime de 3,1 kilometri și o deschidere principală de 1.104 metri, care leagă insula Russky de peninsula continentală.

Podurile suspendate — un alt tip principal de proiectare, în care tablierul este suspendat de cabluri care se întind între turnuri și sunt ancorate la ambele capete — pot fi și mai lungi și sunt adesea utilizate pentru cele mai lungi deschideri din lume. Exemple celebre de acest tip de construcție includ Podul Golden Gate din San Francisco și Podul 1915 Çanakkale din Turcia, care deține recordul cu 2.023 de metri.

Potrivit CCTV, există aproximativ 150 de poduri de-a lungul celor 3.000 de kilometri ai tronsonului principal al râului Yangtze. China intenționează să crească acest număr la 240 până în 2035, ceea ce ar însemna o medie de un pod la fiecare douăsprezece kilometri. Acest plan ambițios face parte dintr-o strategie națională de îmbunătățire a conectivității și de stimulare a dezvoltării economice a regiunilor traversate de acest important râu.

Impact economic și proiecție internațională

Analiștii economici consultați de mass-media internațională estimează că impactul noului pod asupra economiei regionale va depăși 5 miliarde de euro pe an. Reducerea timpului de călătorie între Changzhou și Taizhou nu numai că facilitează transportul de mărfuri, dar încurajează și crearea unei piețe unificate a forței de muncă între cele două orașe.

Experții în infrastructură din Spania au manifestat un interes special pentru această lucrare, considerând-o un punct de referință mondial care ar putea inspira soluții pentru proiecte europene. José Martínez, profesor de inginerie civilă la Universitatea Politehnică din Madrid, a declarat recent că „progresele tehnologice dezvoltate pentru acest pod ar putea fi aplicate în Spania pentru a optimiza conexiunea între zone cu orografie complexă”.

Ministerul Transporturilor din Spania a confirmat că o delegație tehnică va vizita podul Changtai în septembrie 2025 pentru a studia direct inovațiile implementate. Această vizită se înscrie în planul spaniol de modernizare a infrastructurilor 2025-2035, care prevede renovarea mai multor poduri strategice pe teritoriul național.

Podul Changtai reprezintă, în definitiv, nu numai un punct de referință în ingineria mondială, ci și un exemplu al modului în care marile infrastructuri pot transforma economia și viața de zi cu zi a milioane de oameni. Influența sa va depăși frontierele și va servi drept model pentru viitoare proiecte în diferite regiuni ale lumii, inclusiv în Spania, unde se studiază deja aplicațiile sale practice pentru îmbunătățirea rețelei naționale de comunicații.