Locuitorii din Colonia de los Ángeles, în Pozuelo de Alarcón, își exprimă îngrijorarea după ce o companie a câștigat licitația pentru un teren al Trezoreriei pentru a construi o benzinărie. Aceasta va fi situată lângă locuințe și în apropierea a două rezidențe și a unei grădinițe
Cuprins
Colonia de Los Ángeles este o zonă rezidențială destul de liniștită. Fondată la începutul anilor ’40 în municipiul madrilen Pozuelo de Alarcón, se învecinează cu unul dintre cele mai importante pulmone verzi, Casa de Campo. Peisajul urbanistic este format, în cea mai mare parte, din ansambluri rezidențiale și case unifamiliale, multe dintre ele cu piscină. O mică oază lângă studiourile RTVE și unul dintre spitalele Grupului Quirón.
La sensul giratoriu principal de acces către această colonie se află un teren liber de 1.129 metri pătrați pe care vecinii îl privesc cu teamă și îngrijorare. De ce? În iulie 2024, Sociedad Mercantil Estatal de Gestión Inmobiliaria de Patrimonio (SEGIPSA), dependentă de Ministerul Finanțelor, proprietara acestor terenuri, a scos la licitație publică dreptul de suprafață pentru 25 de ani, cu o taxă minimă de 47.000 de euro pe an. Adjudecarea a fost decisă în ianuarie 2025 cu doar 1.000 de euro mai mult decât prețul de pornire. Câștigătoarea a fost compania Gesmonher 62 SL, care aparține grupului distribuitor de motorină Jihupa.
Obiectivul este construirea unei stații de alimentare cu două pompe și două stații de încărcare electrică. Terenul este delimitat pe două laturi de locuințe și pe o altă latură de o reședință pentru persoane cu dizabilități intelectuale. Pe una dintre aceste laturi, stația de alimentare va fi lipită de o locuință unifamilială. Pe cealaltă latură, o șosea de opt metri o va separa de alte imobile. În Spania, primăriile sunt cele care stabilesc în normele de urbanism distanța minimă care trebuie să existe între benzinării și zonele rezidențiale. „În Pozuelo, aceasta este de zero metri”, se plânge María Gómez, purtătoarea de cuvânt a „Plataforma Vecinal Pozuelo Sureste”, creată în acest an pentru a încerca să rezolve unele probleme din această zonă a municipalității. „Așadar, în acest caz, va fi literalmente lipită de locuințe”.
Terenul are o suprafață constructibilă de 903 metri pătrați, care poate fi împărțită în până la trei niveluri. Conform dosarului urbanistic, aceste terenuri pot fi destinate unităților de cazare și birourilor. De asemenea, este compatibilă și utilizarea comercială, ceea ce permite construirea unei stații de benzină. Pe 18 iulie, compania care promovează proiectul a solicitat Consiliului Local raportul de evaluare de mediu relevant pentru autorizarea licenței de activități cu lucrări „de execuție pentru o nouă stație de benzină fără spălătorii, situată pe bulevardul Ángeles 73”. Vecinii au prezentat aproximativ 400 de obiecții, „dar dacă proiectul îndeplinește în final cerințele, Primăria va fi obligată prin lege să îl autorizeze”, arată o sursă municipală.
Mai mult trafic, zgomot și mirosuri
Locuitorii din zonă subliniază că raportul prezentat de companie indică faptul că „proiectul nu implică o creștere a traficului rutier în imediata apropiere a zonei”, un argument care, potrivit unor obiecții, „nu are suportul tehnic adecvat și este departe de logica conform căreia potențialii utilizatori și furnizori ai unei stații de service vor ajunge cu vehicule”. Nu trebuie uitat că parcela se află într-o zonă rezidențială marcată ca S-20 (limită de viteză), unde prevalează siguranța pietonilor.
Compania afirmă, de asemenea, că mirosurile „nu vor avea impact și nu vor fi perceptibile în imediata apropiere a instalațiilor”. María Gómez explică că nu știe pe ce se bazează promotorul benzinăriei pentru a afirma acest lucru cu atâta categoricitate. „În prezent, nu există o tehnologie disponibilă care să elimine complet poluarea olfactivă. Datorită proximității extreme a stației de benzină față de populație, nu există posibilitatea ca aceste mirosuri să se dilueze înainte de a ajunge la un număr mare de receptori”.
Locuitorii au detectat multe deficiențe în proiect: nu s-a analizat gradul de alterare a mediului în zona afectată pe parcursul tuturor fazelor proiectului și al activității sale. De asemenea, nu există o estimare a nivelurilor de presiune acustică și a vibrațiilor emise, „acesta fiind un element cheie într-o zonă rezidențială”. Nu există un studiu care să analizeze riguros impactul poluanților atmosferici asupra populației din apropiere, nici un studiu privind afectarea apelor subterane, „având în vedere rețeaua de pâraie care coexistă în zonă și nivelul ridicat al pânzei freatice”. Locuitorii nu au informații despre programul de funcționare și potențialul impact al acestuia în termeni de poluare luminoasă. La momentul publicării acestei informații, Jihupa nu a putut răspunde la întrebările adresate de Infobae España.
Scrisoarea primarului
Primăria, condusă de PP, studiază alegațiile prezentate și va analiza proiectul. Primarul, Paloma Tejero, a trimis în timpul verii o scrisoare ministrului de finanțe, María Jesús Montero, cerându-i să „reconsidere destinația acestui teren, ținând cont de interesul general și de preocupările legitime ale cetățenilor din Pozuelo de Alarcón”. Pentru Tejero, „amplasamentul ales, într-o zonă rezidențială consolidată și pe terenuri aflate în proprietatea statului, generează o mare îngrijorare în rândul vecinilor, care se tem de un impact negativ asupra calității vieții și a mediului urban; o preocupare pe deplin împărtășită de acest consiliu local”.
Aceiași locuitori subliniază că foarte aproape de această parcelă se află Hogar Don Orione, unde locuiesc persoane adulte cu dizabilități intelectuale și probleme respiratorii grave, care desfășoară numeroase activități în împrejurimile centrului; Residencia de Mayores Prado del Rey și Escuela Infantil Piquío (pentru copii de la 0 la 3 ani). În plus, în împrejurimi, la o distanță de 1,7 kilometri, există deja cinci stații de service.